wtorek, 25 listopada 2014

Promocje dla klientów to podatkowa pułapka dla sprzedawców


Przedsiębiorcy, którzy sprzedają trzy produkty w cenie dwóch, nie zaoszczędzą na VAT. Zdaniem fiskusa to nie jest upust.


W takiej sytuacji organy podatkowe żądają VAT od nieodpłatnego przekazania towarów. Nie zgadzają się na to, by sprzedawca mógł obniżyć podstawę opodatkowania zgodnie z art. 29a ust. 7 pkt 2 ustawy o VAT, gdzie mowa jest o upustach i obniżkach cen uwzględnionych w momencie sprzedaży (przed 2014 r. odpowiednikiem tego przepisu był art. 29 ust. 4).

Przeciwko takiemu podejściu protestują podatnicy. Tłumaczą, że w promocji "trzy w cenie dwóch" chodzi o bonus dla klienta kupującego dwa inne produkty. Jest nim cena za całość - korzystniejsza niż przy zakupie osobno każdego z produktów.

Z takimi argumentami zgodził się 7 listopada 2011 r. dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach (nr IBPP1/443-1233/11/AL). Ale od tego czasu podejście fiskusa się zmieniło.Świadczy o tym - zdaniem przedsiębiorców - sama natura akcji promocyjnej "trzy w cenie dwóch". Nie ma przy tym znaczenia, czy klient sięgnie po trzy towary zapakowane razem, czy weźmie ze sklepowej półki dwa osobne produkty, a trzeci otrzyma oddzielnie, np. przy kasie. Akcja promocyjna jest w obu przypadkach taka sama - przekonują.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz