Od 20 do 30 tys. zł brutto miesięcznie – na takie zarobki mogą liczyć kontrolerzy ruchu lotniczego. Średnio w naborze bierze udział nawet tysiąc osób, z których ostatecznie do szkoleń przystępuje zaledwie 25 najlepszych kandydatów.
Kontrolerzy lotów w Europie obsługują codziennie ponad 30 tysięcy lotów. Aby zdobyć pracę na tym stanowisku należy przejść proces rekrutacji i selekcji oraz spełniać odpowiednie wymagania.
- Procedura selekcji obejmuje m. in. sprawdzenie znajomości języka angielskiego oraz testy psychologiczne i logiczne. Warunkiem uzyskania licencji jest posiadanie m.in. „czwartego operacyjnego poziomu” języka angielskiego – tłumaczy Paweł Paluch, rzecznik prasowy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, która zarządza ruchem lotniczym w naszym kraju.
Szkolenie - w zależności od uprawnienia jakie chce uzyskać kandydat - trwa ok. 3 lat. Składa się ze szkolenia teoretycznego i praktycznego na symulatorze oraz praktyk na stanowisku operacyjnym pod nadzorem instruktora.
- Podczas szkolenia teoretycznego kandydaci zdobywają wiedzę m.in. w zakresie prawa lotniczego, frazeologii, zarządzania ruchem lotniczym, meteorologii, nawigacji, budowy statku powietrznego, języka angielskiego w lotnictwie, służby informacji lotniczej i operacyjnego ruchu lotniczego.
Po uzyskaniu licencji praktykanta-kontrolera, uczą się oni już na „żywym” ruchu lotniczym. Każdy etap szkolenia kończy się egzaminem – dodaje Paweł Paluch.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz